Het Nederlandse stoompassagiersschip DSMS BALOERAN werd in 1930 gebouwd bij de werf Feijenoord in Rotterdam. Op 16 april van dat jaar aanvaardde zij haar eerste reis naar Nederlands-Indie. Ze voer tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog voor de Rotterdamse Lloyd in regelmatige lijndienst tussen Rotterdam en Batavia ( het huidige Jakarta ) in Indonesie.
Kort na haar indienststelling werd de BALOERAN in 1931 ernstig beschadigd bij een aanvaring met een Engels schip bij Soerabaja. De vele trips van o.a. de BALOERAN en haar zusterschip DEMPO werden legendarisch.Deze schepen waren een soort varende hotels waarop passagiers gedurende een kleine maand in de watten werden gelegd.De beide schepen weken uiterlijk nogal van het gebruikelijke type af met betrekking tot de bovenbouw : een langscheepse, open buitengang, 2 dekken hoog, die aan weerszijden van het schip liep van de voorkuil tot de achtersteven, zorgde voor extra koelte in de op deze dekken aangebrachte passagiershutten. Voor een in de tropen varend passagiersschip was dit een belangrijk voordeel omdat de tegenwoordige air conditioning of klimatisering nog niet op schepen werd toegepast. Helaas overleefden geen van beide schepen de oorlogsjaren. De DEMPO voer tot 1944 in geallieerde dienst als troepentransportschip en werd op 17 maart van dat jaar in de Middellandse Zee getorpedeerd en zonk voor de Noord-Afrikaanse kust.
De BALOERAN lag op 10 mei in Rotterdam waar het schip was opgeleverd vanwege het dreigende oorlogsgevaar. Het kon niet tijdig wegkomen en viel in handen van de Duitse bezetter. Aanvankelijk bleef de BALOERAN in Rotterdam liggen waar het schip o.a. dienst deed als elektrische centrale. Maar op 11 mei 1941 nam de Duitse Kriegsmarine het schip in beslag. Het werd verbouwd tot hospitaalschip en onder de naam STRASSBURG in de vaart gebracht tussen Rotterdam en de havens aan de Oostzee. Op 16 juli 1941 zetten de geallieerden een offensief tegen de Duitsers in. Zo'n 37 Blenheim bommenwerpers vlogen laag over de Noordzee en denderden in 2 aanvalsgolven op de Nederlandse kust af, met als einddoel de Rotterdamse haven. Enkele Spitfires vlogen mee om de kwetsbare bommenwerpers, die een soort 'hit and run' actie ondernamen, te beschermen tegen vijandelijke jagers. Het voormalige passagiersschip BALOERAN, nu STRASSBURG, was een belangrijk doel.
Informatie wees uit dat deze zeereus zou omgebouwd zijn tot ' blockbuster' , een blokkadebreker. Maar er lagen nog een aantal prima mikpunten in de haven: de HERMOD, de ORANJEFONTEIN en de Duitse FRAUENFELS. De STRASSBURG werd echter nooit geraakt bij deze aanval. In 1943 had de STRASSBURG haar status als hospitaalschip verloren en werd voor allerlei doeleinden gebruikt. Op 1 september 1943 liep het schip ter hoogte van Wijk aan Zee op een mijn en werd om zinken te voorkomen, op een zandbank gezet. Tot zover het verhaal over de BALOERAN uit het maandblad DUIKEN met dank aan John Neuschwander en nu het verhaal van wijlen mijn grootvader Jurie van den Berg en mijn ooms.
In de oorlogsjaren kwam er een regeling dat kleine vissersschepen overdag op de kust mochten vissen men ging dan 's morgens om 8 uur de haven uit en moest 's avonds voor 8 uur weer binnen zijn.
Op een morgen ging het kottertje UK 60 IJmuiden uit en ging noord in voor de stroom vissende vanaf de noordpier, toen ze net onder de BALOERAN waren begon het afweergeschut van het fort volop te schieten, aan de noordkant van het schip gekomen zagen ze 2 motortorpedoboten op volle kracht zigzaggend aan komen varen dichtbij gekomen schoten ze beiden een torpedo in de BALOERAN om hierna gelijk weer terug te keren richting Engeland. De 2 torpedo's hadden een vernietigende uitwerking want het schip brak in tweeen, na van de schrik bekomen te zijn vistte men verder noord in voor het tij, toen in de middag het tij draaide vistten ze weer richting IJmuiden, in de buurt van de BALOERAN gekomen zagen ze verschillende wrakstukken drijven, ze pikten 2 bussen op met als inhoud elk 20 pond boter dit werd viavia op Urk aangesmokkeld en onze gehele familie heeft hier gedurende de oorlog van geprofiteerd. De andere morgen voeren ze weer uit om te kijken of er nog meer te bergen viel, toen echter werd het wrak bestookt door Engelse vliegtuigen die op hun beurt weer belaagd werden door Duitse jagers, men vistte nu alleen een kapot geschoten deur op waarvan men de koperen scharnieren en klink verwijderde, deze hebben na de oorlog nog vele tientallen jaren dienst gedaan in mijn grootouders buitendeur. Na deze laatste beschieting zonk het wrak definitief in 2 stukken naar de bodem.
bron:www.shipdata.nl